کورالاین

کورالاین

اصل ماجرا در کورالاین از آن جا شروع میشود که او در یک روز بارانی به قول خودش: «پوف، باران میآید» و به قول پدرش: «بله، مثل دم اسب» حوصلهاش حسابی سررفته. از دست این خانه، از دست تنهایی، از این که هیچ همبازیای ندارد، از پدر و مادرش که همهاش در خانه و بیرون کار میکنند و از همسایههایی که همه پیرند و حتی بلد نیستند اسم او را درست بگویند. هر چه هم کورالاین میگوید: «من کارولین نیستم، کورالاین هستم. باز هم غلط میگویند.» و از دست غذاهایی که پدر میپزد که همهاش آبپز است و سبزیجات، هیچ چیز در این خانه اصلی به دلخواه کورالاین نیست.
او در همان بعد از ظهر بارانی،کلیدی پیدا میکند برای دری که او را به خانهای دیگر میرساند. خانهای دیگر با پدر و مادری دیگر که شکلِ شکلِ پدر و مادر اصلیاش هستند. پدر و مادری که همیشه با او هستند. اسباببازیهای عجیب غریب و ترسناک دارد. خانهای که هر چه بخواهد و آرزو کند، دارد. چه بهتر از این. فقط یک اشکال خیلی کوچک دارد. اشکالی که زیاد به چشم نمیآید. راستش، به چشم که میآید. اما این اشکال مشکلی ایجاد نمیکند. چون فقط یک دکمه است دیگر. من که هر چه فکر میکنم میبینم میشود با دکمه کنار آمد. دکمهها روی زمین نریختهاند. زیر دست و پا هم نیستند. توی جعبه سوزنها و نخها هم نیستند. لابد فکر میکنید دکمهها ریختهاند روی چمنها و شدهاند گلهای دکمهای. نه، دکمهها اینجا هستند. همین جا: «مادرِ دیگر فقط به جای چشم دکمه دارد. او با همان چشمهای دکمهایاش میگوید: «این جا بمان. هر چه بخواهی هست. فقط باید این دکمهها را به چشمهایت بدوزی».» اما کورالاین روی دنده چپ افتاده و میگوید: «منظورم را نمیفهمی، نه؟ من هر چیزی را که بخواهم نمیخواهم. هیچ کس از چنین دنیایی خوشش نمیآید. چه دنیای مسخرهای میشود دنیایی که من در آن هر چیزی را که بخواهم، داشته باشم. هیچ معنایی ندارد، که چه؟» فعلاً کورالاین را با افکارش همینجا تنها بگذارید و برای تعقیب افکار او وارد کتاب شوید.
من هنوز جناب گربه را معرفی نکردهام تا از نزدیک ببینید که چه جوری گیمن، ترس، طنز و اندیشههای مرموزش را به هم بافته. یکی از موقعیتهایی که ظرافتهای خاص گیمن را نشان میدهد گفتوگوی گربه و کورالاین است. همان وقتی که کورالاین اسم گربه را میپرسد، گفتوگوی جالبی اتفاق میافتد که حتماً خودتان باید آن را پیگیری کنید.
یکی دیگر از این صحنههای عجیب زمانی است که مادرِ دیگر از توی پاکتی بزرگ دانه دانه سوسکهای زنده را درمیآورد، دست و پایشان را میکند و مثل باقلوا آنها را میخورد. خیلی دلم میخواهد آن قسمت را بیاورم تا نشانتان بدهم که چه جوری گیمن سه عنصر ترس، طنز و اندیشه را با هم ترکیب کرده و یک معجون جدید و خوشطعم ساخته. همین طوری هم معرفیام قد و پهنایش حسابی پت و پهن و دراز شده، شاید مثل همیشه، سر و ته و وسطش را بزنند. معرفی بختبرگشته مرا میگذارند آن وسط، عکسها و نقاشیها را هم دور تا دورش، و بعد هر چه جا نشد، برمیدارند؛ و من هم تا الان صدایم درنیامده. بنابراین خودتان «در» را باز کنید. کورالاین وقتی «در» را باز کرد وارد آن جهان دیگر شد. شما هم بازش کنید. اگر پشت در را نگاه کنید، فیلیپ پولمن را هم میبینید. آن جا ایستاده. او به شما میگوید: «بلند شوید، دست بزنید. کورالاین اصل جنس است.» پس شما هم مثل کورالاین «در»را باز کنید.

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 21 مهر 1394برچسب:, ] [ 19:28 ] [ ایران ]
[ ]